چه چیزی باعث می‌شود برخی نوزادان دیرتر دندان در بیاورند؟

چرا دندان نوزاد دیرتر از زمان معمول در می‌آید؟

چقدر طول میشکد تا نوزاد دندان دربیاورد؟

زمانی که نوزادان دندان می‌آورند، می‌تواند متفاوت باشد و به میزان متغیری از عوامل بستگی دارد. اغلب اولین دندان‌های نوزادان ویا همان دندان‌های شیری، در دوره زمانی از چهار تا هشت ماهگی شروع به شکل گرفتن می‌کنند، اما این مدت می‌تواند بین نوزادان متفاوت باشد.

دندان‌های شیری نوزادان عموماً به تدریج در مدت چند ماه ظاهر می‌شوند. پایداری این فرآیند و سرعت ظاهر شدن دندان‌ها می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل زیر بستگی دارد:

1. عوامل ژنتیکی: میزان زمانی که نوزادان دندان‌های شیری خود را درمی‌آورند، تا حد زیادی به ژنتیک آن‌ها بستگی دارد. برخی از کودکان ممکن است دندان‌های شیری خود را زودتر یا دیرتر از دیگران درآورند.

2. عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند تغذیه، سلامت کلی، و مراقبت از دهان نوزاد می‌تواند بر سرعت ظاهر شدن دندان‌ها تأثیر بگذارد.

3. تفاوت‌های فردی: همه نوزادان ممکن است با توجه به شرایط مختلف متفاوت باشند. برخی از نوزادان ممکن است بدون هیچ مشکلی به دندان‌های شیری برسند، در حالی که برای دیگران این فرآیند زمان بیشتری طول بکشد.

اکثریت نوزادان تا سن 3 سالگی تمامی دندان‌های شیری خود را به دست می‌آورند. اما بعضی از کودکان ممکن است دندان‌های شیری خود را زودتر یا دیرتر از این زمان بیاورند و این کاملاً طبیعی است. اگر نگرانی در مورد تأخیر یا مسائل مربوط به دندان‌های نوزادتان دارید، بهتر است با مطالعه‌ی ادامه مطلب همراه ما باشید.

 

علت دیر درآمدن دندان نوزاد چیست؟

شرایط مختلفی باعث تاخیر در دندان در آوردن در برخی نوزادان می‌شود. برخی از علت ها ناشی از ناهنجاری های ناشی از بیماری اند و ممکن است برای دندان در آوردن لازم باشد درمان شوند. در ادامه برخی از علل دیر دندان در آوردن نوزادان را بررسی می‌کنیم.

·       عوامل ارثی: اگر شما و همسرتان در سن دندان در آوردن با این مشکل مواجه شدید، احتمال مواجه شدن کودک شما به همان مشکل افزایش پیدا می‌کند.

·       تغذیه نامناسب: با توجه به تحقیقات انجام شده، وزن کم هنگام تولد و تغذیه کم یا نامناسب بر رشد دندان تاثیر دارند؛ به این صورت که تاثیر تغذیه بر روی دندان در مرحله قبل از در آمدن دندان است. لازم به ذکر است که هرگونه کمبود کلسیم و ویتامین های گروه A تا D در رویش دندان نوزاد شما تاثیر گذار است.

تغذیه نامناسب

مقاله پیشنهادی ما در این بخش : آیا کودک شما به مصرف ویتامین نیاز دارد؟

·       اختلالات تیروئید: اگر نوزادی به اختلالات تیروئیدی مبتلا باشد، ممکن است رشد و در آوردن دندان هایش با تاخیر روبرو شود( مخصوصا در کم کاری تیروئید). همچنین اگر این نوزادان دندان داشته باشند ممکن است دچار اختلالات دیگری از جمله هیپوپلازی مینا دندان، اپن بایت یا کراس بایت شوند.

·       فیبروز: فیبروز بیماری ای است که در آن به علت ضخیم بودن لثه ها، از در آمدن لثه جلوگیری می‌شود و این یکی از علت های تاخیر در رویش دندان نوزادان است.

·       مسائل هورمونی: هورمون رشد از غده هیپوفیز ترشح می‌شود. اختلال در ترشح این هورمون به صورت قابل توجهی بر رشد اجزای صورت از جمله دندان ها تاثیر می‌گذارد. به طور کلی کم کاری غده هیپوفیز به معنی تولید کم هورمون رشد بوده و این مهم به همراه سایر اختلالات، منجر به دیر دندان در آوردن نوزاد می‌شود.

·       صدمات: هر گونه ضربه و آسیب به فک با آسیب رساندن به جوانه های دندان یا ایجاد و بروز فیبروز، منجر به تاخیر در دندان در آوردن نوزاد می‌شود.

·       دندان های نهفته: دندان شیری مثل دندان های دائمی هر فرد، احتمال نهفته بودن را دارند. دندان شیری نوزاد ممکن است نتواند راه را به بیرون لثه پیدا کند و با باقی ماندن در فک یا لثه، باعث ایجاد علائمی مثل قرمزی، تورم و درد لثه شود.

·       فقدان یا از دست دادن دندان: در موارد خیلی کم  نادری ممکن است نوزاد به هر دلیلی دندان هایش را از دست داده باشد و این مشکل به اشتباه، دیر دندان در آوردن تلقی شود.

·       اختلالات ژنتیکی: عوامل ژنتیکی با تاثیر بر دندان و لثه های نوزاد، احتمال تاخیر دندان در آوردن را افزایش می‌دهند. برخی از مشکلات و اختلالات ژنتیکی علاوه بر تاخیر در دندان در آوردن، می‌توانند باعث ایجاد اختلالات رشد سیستم اسکلتی عضلانی نیز شوند.

مواد غذایی ممنوع برای نوزادان و کودکان زیر یکسال کدامند؟ این بلاگ مهم را از دست ندهید.

عوارض تاخیر در دندان در آوردن برای نوزاد

o      بدشکلی و نامتقارن بودن استخوان فک و صورت: تاخیر در درآوردن دندان های شیری، باعث تاخیر در رشد و رویش دندان های اصلی نیز می‌شود. این امر با ایجاد ناهماهنگی در فک ها، باعث ایجاد مشکلات طولانی مدت تری از جمله نامتقارن شدن صورت می‌شود. این حالت بیشتر در نوزادانی ایجاد می‌شود که با اختلالات شدید ژنتیکی، دندان هایشان دیرتر در می‌آیند.

o      تاخیر در جویدن غذا: با در نیامدن دندان های شیری، کودک دیر تر به خوردن غذای جامد رو می‌آورد. این امر با تاخیر در یادگیری نحوه جویدن و تغذیه از غذای جامد، خطرات دیگری از جمله سوء تغذیه را ایجاد می‌کند.

عوارض تاخیر در دندان در آوردن برای نوزاد

o      ایجاد کیست: با باقی ماندن دندان در لثه و نهفتگی دندان، احتمال ایجاد کیست در اطراف دندان نهفته بالا می‌رود. این کیست ها باعث ایجاد درد شدیدی می‌شوند، تا جایی که ممکن است نیاز به مداخله جراحی احساس شود.

o      دندان های نامرتب: از آن جایی که دندان های شیری به عنوان پایه یا مکان هایی برای دندان های اصلی عمل می‌کنند، هر گونه تغییر یا مشکلی در دندان های شیری در دندان های اصلی نیز پدیدار می‌شود. دیر در آمدن دندان های شیری باعث می‌شود به همان نسبت دندان شیری دیر تر بیفتد و به همین دلیل ممکن است هنگام رویش دندان های اصلی، دندان شیری مانعی حساب شود و باعث نهفته شدن دندان های اصلی و به هم خوردن نظم و ترتیب دندان های اصلی شود.

آیا میدانید وزن مناسب برای کودکان چقدر است؟ مطالعه این بلاگ را به شما توصیه میکنیم.

 

سخن پایانی

در اکثر موارد اگر نوزادی در زمان و محدوده سنی مورد انتظار شما دندان در نیاورد، جای نگرانی نیست. لازم به ذکر است اکثر نوزادان در 10 ماهگی اولین دندان خود را در می‌آورند. اگر نوزاد شما پس از تولد یک سالگی اش دندان در نیاورد، برای ارزیابی و درمان حتما با دندانپزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

 

مطلب های تصادفی